donderdag 22 september 2011

Over Thieme, klare taal, retrievers en zwetsers

Naast me schommelt een bejaarde labrador mee in het ritme van het treinstel. We zijn samen op weg van Utrecht naar Amsterdam. Hij neemt de tijd om te rusten, ik om mijn eerste -met de smartphone getikte- blog van de dag de wereld in te sturen. Wat voor dag zou dit beestje achter de behaarde rug hebben? Hij lijkt in ieder geval net zo doorleefd als ik; dichtvallende oogjes, snuit plat op de grond, een te strakke halsband,...
Toch denk ik niet dat hij vandaag net als ik veel te vroeg is opgestaan om op tijd bij de Tweede Kamer te zijn. Vandaag organiseerde NJR met de jargonbrigade de verkiezing va de KlareTaal- en Zwetsprijs 2011. Scholieren kozen de meest welbespraakte politicus en wie ongehinderd met jargon gooide bij debatten, kreeg dat vandaag ook te horen. D66-er Pechtold viel in de smaak van de jonge juryleden dankzij zijn humorrijke beeldspraak en rake replieken. Een CDA'er - wiens naam me nu even ontsnapt, maar vast terug te vinden is in de meeste Nederlandse media- zou de zwetsprijs in ontvangst hebben genomen ... als mr Geert Wilders niet opeens 'doe toch normaal, man' naar minister-president Rutte geroepen (daar wordt hij nu eenmaal voor betaald en trekt weer wat felbegeerde media-aandacht). Het debat werd voor twee uur geschorst en weg waren de kamerleden! Gelukkig kregen de jargonbrigadiers Pechtold wel nog te pakken.

Terugkijkend op de dag vond ik toch wel dat Marianne Thieme een eervolle vermelding Klare Taal verdiende. Dit baseer in niet op mijn persoonlijke politieke voorkeur, maar op een gevatte opmerking tijdens de beschouwingen. Thieme vroeg over de plaats van natuur in het hele begrotingsplaatje. Rutte zei dat hij van plan was daar later op terug te komen. Thieme: bij 'overige zaken' zeker. Ze sloeg de spijker op de kop.

De labrador is er ondertussen vandoor, samen met baasje de Amsterdamse nacht in. Hij zou zich zelfs vast nooit mogen neervleien op het 'overige'-plekje. En ook ik verdwijn in een station dat mijn naam niet kent in een wereld die een kunst maakt van recht spreken wat krom is (en andersom).

Geen opmerkingen:

Thanks for visiting!